Ania Chraniuk & Kasia Dujanowicz
Prowadząc superwizję grupową (ale indywidualną również) niezwykle istotne jest ustalenie zasad, jakimi podczas jej będziemy się kierować, a więc należy zawrzeć z uczestnikami kontrakt. Kontrakt, jest takim elementem, który jest niemal zawsze, jest niezwykle ważny i w nim będą zawierały się wszystkie kluczowe dla pracy superwizyjnej elementy wywodzące się z definicji superwizji.
Kontrakt to podstawa w pracy superwizyjnej, ponieważ oznacza on wzajemne porozumienie między dwiema lub więcej stronami. Mówi się, że kontrakt rozumiany jako porozumienie osiągany jest poprzez proces negocjacji, gdzie każda ze stron jest w niego zaangażowana, może zaproponować co w nim powinno być, co dla niej jest ważne aby w nim było, by praca przebiegała efektywnie. Poza tym musi on być zaakceptowany przez wszystkich, powinien być zrozumiały, jasny, czytelny, ale też prosty i jednoznaczny. Warto pamiętać, ze dobry kontrakt w superwizji to kluczowy element profesjonalnej superwizji, zapewniający klientowi poczucie bezpieczeństwa, a co za tym idzie już na wstępie stwarzający warunki do otwarcia się, a dalej efektywnej pracy.
Kontrakt w superwizji kształtuje relację, nadaje im kierunek oraz modeluje praktykę zawodową. Określa podstawy pracy, rozwiewa wiele niejasności, które mogłyby stanowić problem dla procesu superwizji. Dzięki niemu superwizja odbywa się zgodnie z zasadami etycznymi i standardami zawodowymi. Zawarcie kontraktu rozwiązuje kwestie odpowiedzialności, wyjaśnia wzajemne oczekiwania, pozwala superwizorowi na omówienie i ustalenie tego, jak superwizor i coach będą pracować. Według Hawkinsa i Shoheta, wszystkie formy stosunków superwizyjnych muszą zaczynać się od wyraźnego kontraktu, stworzonego przez obie strony, który odzwierciedla ich oczekiwania.
CO ZATEM POWINNO ZNALEŹĆ SIĘ W KONTRAKCIE?
Hawkins i Shohet (Peter Hawkins Robin Shohet „Supervision in the helping professions An individual, group and organizational approach 3th Edition, Phliladelfia; Open Univerisy Press, 2006) proponują aby w kontrakcie znalazło się sześć kluczowych obszarów. Są to:
- uzgodnienia praktyczne i techniczne które dotyczą spotkań,
- ramy procesu superwizyjnego,
- sojusz w pracy,
- format sesji superwizyjnej,
- kontekst organizacyjny i zawodowy,
- tworzenie dokumentacji.
Allen Brown i Iain Bourne (Allan Brown, Iain Bourne, The Social Work Supervisor, Open University Press, 1996) wskazują sześć kluczowych elementów kontraktu:
- stworzenie relacji,
- typy superwizji,
- poufność,
- odpowiedzialność obu stron za proces, jego przebieg ale też efekty,
- ustalenia organizacyjne, np. czas trwania sesji, miejsce, częstotliwość spotkań, struktura,
- ocena i analiza skuteczności.
NA CO WSKAZUJE NASZA PRAKTYKA?
Zawierając kontrakt (najczęściej ten grupowy) dbamy o to, aby znalazły się w nim między innymi zasady takie jak:
- „4 ściany” – bezwzględna zasada poufności – wszystko co dzieje się na superwizji, zostaje na superwizji;
- zaangażowanie uczestników, otwartość, ale też odwaga do pracy, do pokazania siebie, swojego warsztatu, oczywiście w miarę gotowości do pracy i ekspozycji społecznej w danym dniu;
- prawo do popełniania błędów – coach nie musi być perfekcyjny, może źle „wypaść”, mylić się, ważne aby chciał się rozwijać i pracować nad sobą;
- konstruktywny feedback – każdy ma prawo udzielić informacji zwrotnej, ale musi być ona konstruktywna i dotyczyć tematu.
Ponad to należy pamiętać, że w procesie prowadzenia superwizji dla samego superwizora ważna jest informacja, do czego jest wynajęty:
- Czego Klient – Coach oczekuje po superwizji?
- Co ma być jej efektem?
- Jak nasza praca ma się przełożyć na pracę Coacha z jego klientami?
CO CHCIAŁBYŚ BY BYŁO WPISANE W KONTRAKT
ABYŚ CZUŁ SIĘ KOMFORTOWO NA SUPERWIZJI?