Kasia Dujanowicz
Coraz częściej pytacie nas, z jakich narzędzi korzysta się podczas superwizji grupowej, co najlepiej wykorzystać na początku, kiedy uczestnicy superwizji jeszcze się nie znają, ale też czym się wesprzeć, kiedy prowadzimy szóstą z rzędu superwizję zamkniętą, co pomoże zbudować atmosferę bezpieczeństwa, ale też pozytywnych relacji…
W niniejszym artykule pokażę, jak korzystać ze wspaniałego narzędzia – ARCHETYPY MARKI od Gabrysi Borowczyk.
- Obszar zastosowania
Archetypy marki i marka osobista coacha, a w chwili obecnej SUPERWIZORA jest w znacznym stopniu wspierająca w przyglądaniu się sobie w tej roli. Świadomość tego jakim jestem coachem, co jest dla mnie ważne w kontakcie z drugim człowiekiem- tym bardziej praca rozwojowa z coachem- bardzo mocno wpływa na mnie i na to jak z nim pracuję.
Archetypy marki pomagają w superwizji dookreślić styl pracycoacha – mocno indywidualny, plasujący ga na linii od dyrektywności po zupełną nie dyrektywność. Poza tym pokazuje, co w pracy z klientami wspiera tą pracę, a co osłabia. Dodatkowo, w znacznym stopniu może uświadomić co dzieje się ze mną, kiedy pracuję z klientami o odmiennym zupełnie archetypie? Jak tona mnie wpływa? Co pomaga mi wspierać klienta w jego zmianie, a co ogranicza?
Archetypy marki są doskonałym narzędziem umożlwiającym proces refleksyjnego uczenia się, który jest kluczowy w procesie superwizyjnym.
Podczas prowadzenia superwizji grupowej karty Archetypy Marki pozwalają poprzyglądać się sobie na tle innych coachów, a co więcej doświadczyć pracy z różnymi archetypami, to daje świadomość tego jak pracować z różnymi klientami w procesach coachingowych.
- Zadanie/ wyzwanie
Zobacz jak Twój Archetyp Marki może wzmacniać i jak osłabiać Twoją pracę z klientami?
- Sposób zastosowania
Po zapoznaniu się z opisemwybierz spośród wszystkich Archetypów, te które Twoim zdaniem:
CZĘŚĆ I
- Najbardziej wspierają Twoją pracę z klientem coachingowym? (2-3 archetypy)
Przykładowe pytania:
- Który archetyp pomaga Ci koncentrować się na kliencie (a nie na sobie)?
- Który dodaje Ci odwagi w zadawaniu mocnych pytań?
- Który z nich pozwala klientowi pójść do przodu?
- Jaki archetyp pomaga Ci w docenianiu klienta?
- Najbardziej osłabiają Twoją pracę z klientem coachingowym? (2-3 archetypy)
Przykładowe pytania:
- Który archetyp sprawia, że bardziej koncentrujesz się na sobie niż na kliencie?
- Który archetyp wpływa na chęć bycia doradcą lub mentorem?
- Który archetyp ogranicza Twoją otwartość w relacji coachingowej?
- Jak archetyp jest przeszkodą w wspieraniu klienta w odkrywaniu siebie?
- Który archetyp wpływa w największym stopniu na nakładanie przez Ciebie Twoich map w procesie coachingowym?
CZĘŚĆ II
- Jakie wnioski z tego wynikają dla Ciebie?
- Jakie w związku z tym widzisz największe wyzwanie w Twojej praktyce coachingowej?
- Nad czym dzisiaj konkretnie chcesz popracować podczas superwizji grupowej?
- Efekt
Efektem pracy na Archetypach Marki podczas superwizji grupowej jest przede wszystkim zaproszenie coachów do bezpiecznego i metaforycznego, bazującego na kartach przyglądania się sobie i wpływu własnej osoby na pracę w relacji coachingowej. Uruchamia procesy uświadamiania sobie swoich interwencji coachingowych, wynikających z preferowanych schematów działania. Odkrywają to, co jest naszym zasobem w pracy coachingowej, ale też ograniczeniem wpływającym wprost na naszych klientów.